Leipzig

Rutt: Ystad - Leipzig, Tyskland
Sträcka: 67 mil
Tid: 8 h 40 min
Färja: Ystad - Świnoujście (Polen)
Rast: Penkun, Tyskland

Nervös stämning i bilen. Kvällen i Ystad närmar sig sitt slut och vår båt skulle snart vara redo för ombordstigning. Vi och Pärlan stod därför redo vid färjehamnen dryga två timmar innan båtens avgång. Vi gick igenom våra biljetter gång på gång, både våra personliga och bilens. Med alla papper redo körde vi sedan in mot incheckningsdisken, i båset står en ung tjej som på bred skånska ropar:

- Är det Tove och Emma som kommer?!

- Det är vi! Vi är här nu! svarar vi och får sedan rulla in på hamnområdet och ställa oss i kön.

Men nu blir det nervöst igen. Ingen av oss har tidigare kört ombord på en båt. Det kan ju vara väldigt trångt och besvärligt. Emma tar iallafall mod till sig och säger att hon kan tänka sig testa om jag ansvarar för att hålla koll på all viftande kajpersonal. Och vi kom ombord, välbehållna och utan repor på Pärlan.

Pärlan parkerad bland ett hav av gråa bilar och redo att forslas ut mot kontinenten.

Efter den avklarade ombordkörningen kände vi oss lättade över att resans första etapp nu var klar och att allt gått bra. Allt som nu återstod var att leta reda på vår hytt och förbereda oss för att sedan stiga iland i Polen tidigt på Lördagmorgon. I jakt på vårt rum så tog vi ett kort varv runt båten, och vår lättnad övergick ganska snabbt i en orolig känsla av att detta nog inte enbart är en pendel-färja till Polen, det här kan nog mycket väl vara en partybåt.

Hytten bredvid vår var inkvarterad av 2 stycken killar, hytten bredvid deras ytterligare 2 killar - gissningsvis deras vänner, och sedan fortgick detta ett par hytter bort. Dörrar stod på vid gavel, musik spelades ur små medtagna högtalare och det rändes mellan rummen. Ölen var inhandlad och staplad i en av hytterna, och en del av dom såg redan bakfulla ut.

Ånej, tänkte vi nu. Hur ska detta gå? Vid 06:00 imorrn bitti måste vi stå redo vid bilen för att köra in i Polen. Gissningsvis kommer deras fest fortfarande pågå då.

Men trots dessa oroväckande upptäckter så var det förvånansvärt tyst på båten. Däremot blev det inte så väldigt många timmars sömn ändå. Kudden var mest en boll av gammalt ludd, täcket var ok, men madrassen. Alltså, jag hade lika gärna kunnat sovit på golvet.

Filmkväll påväg mot Polen.

Väl framme i Polen satt vi iallafall redo, i tid och inväntade signal från båtpersonalen att vi kunde få rulla iväg. Något mosiga i huvudet efter natten kände vi ändå att det var mycket härligt att ha kommit in i Polen. Jag gjorde iordning varsin kaffe till oss, och vi bestämde oss sedan för att bränna på ett par mil för att nå Tyskland innan vi åt frukost.

Yrvakna och med en liten för-frukost i väntan på att få åka av båten.

Väldigt hungriga och ett par mil förbi den tyska gränsen så hittade vi en avfart som vi bestämde oss för att testa. Vi ställde oss först vid en konstig återvändsgränd bredvid ett kraftverk.

- Det är ok, sa vi. Vi tar här.

Men efter att jag slängt ett öga på GPS:en såg jag ordet “Schloss” på displayen, inte långt bort från vår blåa prick.

-Emma! Det finns ett slott här nånstans! Nära! 5 min!! Packa ihop frukosten direkt, och rulla dit istället!

Så gjorde vi, och hittade en väldigt fin bänk vid en sjö vid ett slott att äta vår frukost vid. Det var en härlig stund, kommer nog minnas den hela mitt liv.

Schloss Penkun

Förbereder gröten.

Utsikten.

Efter frukosten var vi redo att rulla vidare, och målet för dagen var att ta oss till den tyska staden Leipzig, där vi bokat ett hotellrum för natten. Väl där möttes vi av en 30-gradig hetta, och en kanske ännu större temperatur på vårt rum. Och efter en redan ganska jobbig natt på båten, och med ungefär 100 mil i ryggen så kändes det väl sådär att behöva sova i ett 35-gradigt rum. Men det var fint i övrigt hotellet, och kanske kan man inte räkna med ac eftersom vi bara betalde 700 kr för ett dubbelrum. I vilket fall så avrundade vi dagen med att vandra i vackra kvarter genom Leipzig, äta en hamburgemiddag och sedan promenera tillbaka till hotellet igen. Redo att åka vidare mot Neuscwanstein, och Alperna. Som nog varit den plats vi sett mest fram emot att få se.

100 mil och en fest-färja senare. Lite slitna.