Je ne parlé français, Marseille

6 år av ganska intensiva studier i franska på mellan- och högstadiet och det enda jag kan säga är: "Jag inte talar franska". Kan iof även be om att få köpa en tröja på nästintill flytande franska. Men trots bristande språkkunskaper så bestämde jag mig ändå för att denna dag axla ansvaret som reseledare över familjen då jag tidigare varit i Paris, två gånger. Logiskt resonemang.

Rättar till glasögonen för att öka familjens förtroendet för mig som reseledare

Framme i Marseille, som tydligen är en hyfsat stor stad, så erbjöd inte längre vårt skepp gratis-shuffle-bussar till stadens centrum, som de gjort alla andra dagar. Det som fanns att tillgå var att antingen betala för en busstur in till stan, eller ta en taxi. Eftersom vi ändå är 4 personer valde vi taxi.

Kajen i Marseille - ända dit upp till toppen tog vi oss

Ståendes på kajen blev vi efter ett tag tilldelade en bil av taxiansvarig kajpersonal. Vi sa vart vi skulle, och tutade iväg. Men fyra personer som precis klivit av ett stort kryssningsfartyg är ju såklart ett fantastiskt byte för en taxichaufförer som vill tjäna extra pengar.

Så hela vägen till vår destination, gång efter gång, så erbjöd sig taxichauffören att köra oss till bättre utflykter än dit vi skulle. Han sa han kunde ta oss till otroliga platser - platser mycket mer fantastiska än Marseille. Men vi stod fast vid den plats vi valt och jag hade stor nytta av min skolfranska genom att säga: "No merci, je ne sais pas." (Nej, tack, jag vet inte).

På ett berg i Marseille

Tillsist kom vi iallafall fram och vi tänkte ju att, det var så trevligt sist när vi åkte elbuss i Savona, så vi ville gärna göra samma sak här. I Marseille var planen därför att åka med en sån "Hop-on-Hop-off"-buss. Men när vi kom fram till platsen där det skulle vara en sådant station så hittade vi istället ett litet Turisttåg! <3 "Wow, det är ju ett sånt vi vill åka", utropade familjen! Vi hoppade därför på tåget och tuffade iväg över Marseille med humöret på topp.

På turisttåg i Marseille

Ytterligare en bonus med tåget var att det skulle kunna ta oss ända upp till toppen av staden, där kyrkan "The Good Mother" låg, eller den kallades iallafall så.

Högst upp i Marseille

Men här uppe på toppen blev familjen plötsligt törstig och önskade sig något att dricka i fiket. Vi travade dit:

"Hello, 3 beers and one coffee, please", beställde Emma.

"Sorry, we don't serve beer here miss", svarade kvinnan bakom disken.

Och då kom vi på, vi är ju i Frankrike, man kan inte dricka öl här! Nu är det vin som gäller, obildat av oss. Så vi uppdaterade ordern:

"Ok, no problem. 3 glasses of wine and one coffee instead, thank you.", fortsatte Emma

"No, sorry we only serve wine for lunch", svarade kvinnan igen.

Typiskt!

"Drinks then?, fortsatte vi.

"No, sorry. No drinks."

Helvete.

Då insåg vi att vi ju befann oss i ett kyrkfik, inte i en bar.... Så otroligt pinsamt. Alla gamla damer och herrar som var därinne för att dricka sitt kyrkkaffe och äta sin lunch tittade bistert på oss, när vi istället fick beställa in fyra kaffe.

Där ute ligger Chateau d'If, ett fängelse där Greven av Monte Cristo utspelar sig. Jag är väldigt allmänbildad i Medelhavshistoria nu efter alla guidade turer.

Efter vi druckit vårt kyrkkaffe och vandrat runt en stund på toppen av Marseille så tog vi tåget ned igen mot stan. Vi åt lunch vid vattnet och rullade sen tillbaka mot båten igen, med en trevligare taxichaufför denna gång - som inte försökte sälja på oss otydliga utflyktsmål. Och med ett par INTENSIVA turistdagar i ryggen med tåg, elbussar och andra utmattande aktiviteter så bestämde vi oss för en lugn middag på balkongen. Trevligt.

Tonfisk & Pasta medans skeppet lägger ut mot nästa destination - Barcelona.

Sedan samlade vi ihop lite kraft och tog oss ut för att delta i skeppets kvällsaktiviteter. Det var ju trots allt nästsista dagen på båten. Pappa hade upptäckt att Rockbaren skulle spela Creedence Clearwater - det tyckte vi alla lät bra, så dit gick vi, lyssnade på musik och drack drinkar ett par timmar.

Syrran har haft som mission att prova samtliga drinkar på menyn. Här är hon med en blå blandning.

Nu har vi egentligen gått iland förgått, även Barcelona är avklarat och vi har åter landstigit på Mallorca. Men jag tänkte slänga upp ett inlägg om sista dagen här ändå - som om tiden stått still.